Veckans Meny Vecka 5 2017

Nästa bokningsbara meny, boka senast den 22/1 för att ta del någon av dessa menyer. Boka här!

Stora- Mellanstora- & Lilla Matkassen
1. Asiatisk kycklingfilé med varm sallad och soja- & ingefärssås
2. Dijon- & gräslöksgratinerad fisk
3. Tacotallrik de luxe med het salsa
4. Färsgryta med syrad grädde & pressgurka
5. Pasta med medelhavsgrönsaker och rucola- & valnötssallad

(Rätt nr 1, 2 & 4 ingår i Mellan & Lilla. Rätt nr 1 är dubbelmiddag i Lilla.)

Barnkassen
1. Kolja i dillsås med kokta grönsaker & citron
2. Biffar med äppelmos, gräddsås & kokt potatis
3. Kyckling med frästa grönsaker och yoghurtsås
4. Pastarullar med keso, syrad grädde och kålsallad

Vegokassen
1. Pasta med gul zucchini, knaprig halloumi & syrad grädde
2. Rostade vintergrönsaker med chilimarinerade bönor & avokadokräm
3. Jordnötstoppad nudelwok med kiwisalsa

25-minuterskassen
1. Kolja i dijon- och timjanssås med kokt potatis och broccoli
2. Frikadeller med mustig tomatsås & fetaost
3. Svamprisotto med kyckling och rödbets- & fetaostsallad

 

Veckans Meny Vecka 4 2017

Nästa bokningsbara meny, boka senast den 15/1 för att ta del någon av dessa menyer. Boka här!

Stora- Mellanstora- & Lilla Matkassen
1. Citronpanerad sej med citroncréme
2. Hemgjorda hamburgare med krämig kålsallad
3. Vietnamesisk sallad med heta räkor, koriander & cashewnötter
4. Kyckling med medelhavssås
5. Kokosgryta med linser, curry & rättikssallad

(Rätt nr 2, 3 & 4 ingår i Mellan & Lilla. Rätt nr 2 är dubbelmiddag i Lilla.)

Barnkassen
1. Fiskburgare med bröd och krispiga tillbehör
2. Köttfärslimpor med klyftpotatis, ljummen broccolisallad & skysås
3. Middagsfrids snabba yakiniku med wokade grönsaker
4. Krämig svampsås med pasta och topping

Vegokassen
1. Vegetariska burgare med chilimajonnäs och rostad sötpotatis
2. Pumpacurry med rostade kokosflakes & ingefärspicklad gurka
3. Rödbetsbulgur med fetaostkräm

25-minuterskassen
1. Kycklingburgare med bröd och coleslaw
2. Het chili con carne med syrlig yoghurt
3. Pasta med lövbiff- & champinjonsås

 

Veckans Meny Vecka 3 2017

Nästa bokningsbara meny, boka senast den 8/1 för att ta del någon av dessa menyer. Boka här!

Stora- Mellanstora- & Lilla Matkassen
1. Koljafilé med grön bönröra och färskriven pepparrot
2. Hjortfärsbiffar med gräddkokt kål, potatisstomp & svartvinbärsgelé
3. Kalkon- & svamppasta med fruktig rucolasallad
4. Asiatisk kycklingfärs med kokosmjölk och curry
5. Värmande chiligryta med aubergine, rotfrukter & bönor

(Rätt nr 1, 3 & 5 ingår i Mellan & Lilla. Rätt nr 5 är dubbelmiddag i Lilla.)

Barnkassen
1. Fiskbiffar med glasnudlar och frästa grönsaker
2. Pestopasta med köttbullar & mozzarella
3. Kycklingfilé med klyftpotatis, sötpotatis och aioli
4. Bean chili med surdegsbröd, tomater och gräddfil

Vegokassen
1. Broccoli- & linsbollar i gräddig citronsås och flagad mandel
2. Portabellogryta med sallad på linser & äpple
3. Solrosplättar med grönsaksris & kokoskräm

25-minuterskassen
1. Falafel med varm zucchini, hummus och fetaoströra
2. Panerad fisk med kokt potatis och pepparrotssås
3. Lammfärsbiffar med grekisk sallad & tzatziki

 

Veckans Meny Vecka 2 2017

Nästa bokningsbara meny, boka senast den 1/1 för att ta del någon av dessa menyer. Boka här!

Stora- Mellanstora- & Lilla Matkassen
1. Lax med krämig purjolök och fänkålssallad
2. Lammfärsbiffar med medelhavssallad
3. Fläskkarré i sötstark sås med kålsallad
4. Värmande kycklinggryta med ugnspotatis
5. Pecorinopasta med vitlöksfräst svamp

(Rätt nr 1, 3 & 5 ingår i Mellan & Lilla. Rätt nr 5 är dubbelmiddag i Lilla.)

Barnkassen
1. Panerad fisk med klyftpotatis & currysås med gurka
2. Köttfärskebab med salsa, vitlöksyoghurt och tortillabröd
3. Helstekt kalkon med rostad blomkål & ärtskottssallad
4. Pasta med tomatsås, fetaost och oliver

Vegokassen
1. Sweet & sour tofu med ris, rättikasallad & sesamfrön
2. Nötfalafel med picklad rödlök, rostad sötpotatis och hummus
3. Linspasta med rosmarinstekt svamp, pecorinoost & rostade tomater

25-minuterskassen
1. Snabb butternutsoppa med fetaosttopping & varm baguette
2. Bolognese med färska tomater, parmesan & mozzarella
3. Kycklingwok med ris och rostade cashewnötter

 

10 rimliga matnyårslöften

Nyårsafton närmar sig med stormsteg och många går säkert och funderar lite på vad vi vill ha ut av nästa år. För mig är det lite mer lätthet och mindre oro och rädsla. Det är faktiskt aningen lättare att hantera sorg och saknad än rädsla för döden som jag visste att jag hade framför mig, även om detta kanske låter konstigt. Jag vill komma iväg på fjällsemester med barnen i år. Förra året fick vi ställa in för att Victor var sjuk. Kanske kan vi också resa någonstans i sommar, något som inte varit möjligt de senaste två somrarna pga Victors sjukdom.

När jag tänker på det nya året, tänker jag också på motion och mat som så många andra. Det är ingen slump att gymmen är överfulla i januari och att vi har den största orderingången på matkassar under just den perioden. Det blir lite av en omstart för många människor. För min del kämpar jag lite hemma med vegetarisk mat, som inte direkt får mina barn att hoppa av glädje. Jag funderar mycket på hur jag kan få barnen att börja vänja sig vid mer vegomat och att äta bättre överhuvudtaget. Att minska vår köttkonsumtion för att minska utsläppen är en av mina absoluta hjärtefrågor.

Vill du förbättra dina matvanor på något sätt? Här kommer 10 idéer som kan fungera som realistiska nyårslöften. Kanske hittar du en punkt som känns görbar för dig?

1. Ät mer mat hemma och mindre ”på stan”.
2. Laga mat efter ett nytt recept en gång i veckan. På så sätt bygger du sakta upp din repertoar och får med tiden automatiskt bättre matvanor. Det blir också mycket roligare ju mer du kan!
3. Börja laga vegetarisk mat minst en gång i veckan. Kan kombineras med punkt 2.
4. Planera veckans mat, t.ex. på söndagar. Gör det på ett enkelt sätt, t.ex. genom att tänka ut tre middagar och sen handla till dem. Någon av dessa kan du laga dubbel sats av så slipper du matlagning en kväll. Lämpliga rätter för det är grytor, köttfärssås och linssoppa. Någon sa till mig en gång att ”att inte planera betyder att äta dåligt” och det ligger något i de orden.
5. Fyll frysen med bra genvägar till goda middagar. Passa på att rensa ur lite de kommande dagarna för att få plats. I min frys finns t.ex. skalade räkor, örter i små askar, färdighackad schalottenlök och röd chili, renskav i små paket, kokta kikärtor (som jag kokat själv) och hela middagar som jag frusit in. Se till att märka lådor med mat som du själv fryst in. Skriv både ner vad lådan innehåller och i vilken mängd. Jag brukar frysa in råa fisksnuttar som jag sen tar fram och gör fisksoppa av. Då kan jag lätt räkna ihop hur mycket fisk jag har.
6. Sluta äta socker slentrianmässigt. Bestäm dig för en realistisk nivå, t.ex. att bara äta efterrätter när du är bortbjuden eller att aldrig äta lågbudget-bakverk som bullar från Pressbyrån och 7-Eleven. Eller tillåt dig äta vad du vill på helgerna men inte på vardagar.
7. Sluta med söta drycker och juice.
8. Sluta med (vitt) bröd till maten på lunchen.
9. Ät bara vegetariskt till lunch.
10. Servera alltid en matig bön- eller linssallad alternativt en hummus eller dylik böngucka som tillbehör till maten som ett sätt att inte äta sig mätt på kött och fisk.

Rödbetsbourguignon med syrligt potatismos från Vegokassen.

Det finns en gräns när hushållssysslor övergår i hobby

Oj, vad mycket respons jag fått på inlägget häromdagen som handlade om att jag insett att klassiska manssysslor inte riktigt förtjänar nuvarande credd. Att de ofta är enkla att utföra, inte behöver göras särskilt ofta jämfört med matbestyren och att de inte heller tar särskilt lång tid. Många höll med mig om detta, men det kom också in en hel del synpunkter på vad som räknas hemma och inte.

Hur ambitiös får en hushållssyssla bli?

Får en hushållssyssla i hemmet bli hur ambitiös som helst? En kille skrev t.ex. till mig att han älskade att pyssla med bilen i garaget. Hans fru tyckte att det skulle räknas som en hobby. En annan person jag känner har en fru är som är besatt av att huset ska vara skinande rent hela tiden, något som min vän inte anser vara nödvändigt och menar att hon inte kan ställa dessa krav på honom. Städningen blir nästan ett fritidsintresse. Eller uttryckt annorlunda, olika människor har olika toleransnivå för hur smutsigt och stökigt det får bli hemma. Jag bryr mig inte särskilt mycket om städning, men desto mer om mat.

Jag har högre krav på maten än de flesta. Det ska vara nyttigt, vackert och ha en god variation. Det ska helst vara ”halva tallriken grönsaker”, gärna både någon sallad och varma tillagade grönsaker i någon form. Som ni vet gillar jag inte tillsatser och industriella ingredienser i min mat och därför blir genvägar i form av halvfabrikat svårare. Då tar det längre tid att laga maten. Om min äkta hälft (om jag nu hade någon) inte tycker att de här sakerna är viktiga och att färdiga köttbullar och fiskpinnar är ett acceptabelt alternativ kommer han att se en del av mitt nedlagda arbete på mat som en hobby. Ibland lägger jag ner väldigt mycket tid på matlagning (eftersom det då blir bättre och smakar godare) och kan därför köpa det här resonemanget. Jag har respekt för att man tycker olika.

När en orkar mindre

Sen tror jag att många par har perioder när den ena inte orkar lika mycket som den andra. Det kan bero på förvärvsarbete eller dålig hälsa. Att eftersträva att vi alltid ska göra exakt lika mycket är säkert inte realistiskt.

Prata om det

Jag har ingen lösning på det här problemet annat än att det är viktigt att kommunicera med varandra. Vad är viktigt för mig och dig och hur löser vi det? Det handlar om att ge och ta och att båda gör sitt bästa. Jag tror inte på att börja räkna timmar och jämföra. Victor och jag pratade dock ofta om arbetsfördelning. Vi tyckte att olika saker var jobbiga. För Victor var det inte jobbigt att fixa med att beställa saker och lösa problem på internet, medan jag blir rätt stressad av webbformulär. Han tyckte att det var oerhört påfrestande att rensa bort leksaker i barnens rum och kunde bara inte befatta sig med det, så den uppgiften tog jag. Sen pratade vi om vikten av träning/motion och kom överens om att vi ville att motion (till en viss gräns) skulle räknas lika mycket som hushållsarbete. För alla ni som springer/tränar vet hur mycket energi man får och hur motståndskraftig man blir mot konflikter när man varit ute och sprungit. Då är man en fröjd att ha att göra med.

Veckans Meny Vecka 1 2017

Nästa bokningsbara meny, boka senast den 25/12 för att ta del någon av dessa menyer. Boka här!

Stora- Mellanstora- & Lilla Matkassen
1. Fiskgryta med vitlöksyoghurt och kålsallad
2. Kycklingwok med krispiga grönsaker
3. Het kalkonpanna med kålrabbisallad
4. Köttfärsbiffar med mangosallad & rostad potatis
5. Medelhavsrisotto med grillade grönsaker

(Rätt nr 1, 2 & 5 ingår i Mellan & Lilla. Rätt nr 1 är dubbelmiddag i Lilla.)

Barnkassen
1. Krämig pastagratäng med varmrökt lax och spenat
2. Kalkonbiffar med gräddsås, potatismos & gelé
3. Kyckling hurry-curry
4. Halloumiwraps med hummus, grönsaker & kall sås

Vegokassen
1. Daal med krispiga papadums & yoghurt
2. Blomkålstacos med picklad rödlök & korianderyoghurt
3. Grönsaksgratäng med dijonnaisedressad matvetesallad

25-minuterskassen
1. Tacotallrik de luxe med het salsa
2. Ugnsstekt lax med gräslökssås
3. Stroganoff med ris & cornichons

 

Jag har fått en ny bild av klassiska manssysslor

Många har nog inte undgått att jag blivit ensamstående. Om man bortser från sorgen och saknaden, är detta också en enorm omställning för mig rent praktiskt. Victor och jag hade en rätt skarp och i stora delar klassisk fördelning av arbetet därhemma där jag skötte maten och han dammsugning, tvätt, barnens aktiviteter samt även fixa med bilen, vattenmätaren och alla typiska manssysslor som att byta lampor, laga trasiga grejer i hemmet och skruva upp saker på väggen. Han gjorde mer roliga saker med barnen, t.ex tog dem till äventyrsbad. Disken, räkningarna och en del annat delade vi på. Jag har haft dåligt samvete för att jag i stort sett bara har haft hand om planeringen av mat och matlagning. Till och med barnen har länge tyckt att pappa gör mest och att jag är lite lat.

Klassiska manssysslor ofta snabba och enkla att utföra

Nu kan jag berätta hur det har blivit när jag själv gör allt. Min bild av de klassiska manssysslorna är nu att de ofta är otroligt enkla att utföra när man vet vad man ska göra. Visst, det är lite pyssel att byta spotlights. Man måste stå i en obekväm arbetsställning och pilla. Men det är gjort på några minuter och det är inte svårt. Läsa av vattenmätare är bara att göra. Ställa om digitala klockor på spis, mikro och dylikt när det är sommartid är också bara att göra. Fylla på spolarvätska tar 2 minuter och är helt självinstruerande när man väl fått upp motorhuven. När man gjort sådana här uppgifter en gång är det enkelt. Lägger man sedan till hur ofta de måste göras, dvs sällan inser jag att dessa uppgifter ger utförarna överdrivet mycket cred. Jag har visserligen inte lärt mig hantera en borrmaskin ännu, men jag har ju sett hur snabbt det går att få upp några krokar eller en lampa.

Matbestyren förtjänar mer cred

Nu förstår jag hur creddigt det borde vara med menyplanering, inhandling av mat och matlagning. Man kan leva ett tag med en trasig lampa eller en tavla som åkt ner. Maten ska däremot stå på bordet en viss tid varje kväll. Du som kommer till dukat bord måste förstå vad mycket tankeverksamhet som ligger bakom.

För menyplanering, matinköp och matlagning är komplext! Detta kräver hjärnkapacitet i form av minne, kreativitet, inspiration och kunskap. Man ska ta hänsyn till alla i familjens smakpreferenser, beräkna åtgång, se till att det blir variation över tid, att det är nyttigt, hållbart och vad man nu tycker är viktigt med maten. Och sist med inte minst, det ska göras i stort sett varje dag. Inte sällan sker uppgifterna under tidspress. Många ser det som ett problem som bara behöver lösas och det snabbt. Den som har den här uppgiften i familjen ska ha CRED!

kickitheander4banor_webb

Det är ganska praktiskt att en i hushållet har huvudansvaret för den här uppgiften. En som håller reda på vad som finns i kyl, frys och skafferi, vad som kommer i den där matkassen man har beställt och som lägger på minnet vad familjen åt igår och i förrgår. Finns det rester kvar som borde ätas upp osv.?

Lite mer muskler vore inte fel

Ett område där jag verkligen saknar en man rent praktiskt är när det ska lyftas tunga grejer. Där har jag inte mycket att komma med. Det handlar ju inte om någon uttröttande hjärngympa dock utan om ren muskelstyrka. Jag känner mig liten, klen och ensam när jag behöver få in sommarmöblerna under en presenning, hämta ut en cykeln jag köpt på internet hos postombudet eller när jag kommer hem mat från stormarknaden för 3500 kronor som ska lyftas in i huset. Suck, jag måste väl satsa lite på styrketräning om jag inte vill be grannarna om hjälp stup i kvarten.

Matsysslorna är svårast

För att sammanfatta, jag vill inte miskreditera någon, allra sist min avlidna älskade man men snarare lyfta fram den i hushållet som är ansvarig för matbestyren. Nu när jag måste ta allt arbete i hemmet inser jag att arbetet med maten är det svåraste. Lat har jag inte varit.

Veckans Meny Vecka 52 2016

Nästa bokningsbara meny, boka senast den 18/12 för att ta del någon av dessa menyer. Boka här!

Stora- Mellanstora- & Lilla Matkassen
1. Torsk med rostad potatis och kall örtkräm
2. Laxlasagne med spenat & mozzarella
3. Marockansk köttfärsgryta med torkad frukt
4. Tomatsoppa med boursinost och knäckesticks
5. Kryddig kyckling med majs-& kikärtsröra

(Rätt nr 1, 3 & 5 ingår i Mellan & Lilla. Rätt nr 3 är dubbelmiddag i Lilla.)

Barnkassen
1. Smörstekt torsk med gräslökssås & kokt potatis
2. Frikadeller i tomatsås
3. Allt-på-plåten-kyckling med örtsås
4. Indisk daal med syrlig yoghurt

Vegokassen
1. Färsk tagliatelle med broccolipesto, grillad aubergine & pumpakärnor
2. Stroganoff på halloumi med basmatiris och rivna morötter
3. Ost- & Cashewbollar med senaps- & persiljesås

25-minuterskassen
1. Mezetallrik med halloumi, grillad paprika & frisk tomatsallad
2. Fransk kycklingpasta
3. Middagsfrids snabba yakiniku med spetskålssallad & physalis

 

Veckans Meny Vecka 51 2016

Nästa bokningsbara meny, boka senast den 11/12 för att ta del någon av dessa menyer. Boka här!

Stora- Mellanstora- & Lilla Matkassen
1. Fiskbiffar med nudelsallad
2. Ugnsfilé i dragonsås med varm äppelsallad
3. Hemgjorda tortillabröd med sötpotatis, het linsröra & fetaostkräm
4. Köttfärsbiffar med rostade rotfrukter och varm vitlökssås
5. Indisk viltfärsgryta med yoghurtsås

(Rätt nr 2, 3 & 5 ingår i Mellan & Lilla. Rätt nr 5 är dubbelmiddag i Lilla.)

Barnkassen
1. Kolja med pepparrotssås och morotssallad
2. Biffar med ugnsgrönsaker och gräddsås
3. Köttfärssås med pasta & rödkålssallad
4. Ugnsstekt kalkon med kall dragonsås och plocksallad

Vegokassen
1. Blomkålscurry med yoghurt, russin, äpple & pumpakärnor
2. Bönfettuccine med valnötssås & rostade grönsaker
3. ”Chèvre Chaud” med rotfrukter & svart bönröra

25-minuterskassen
1. Hamburgare med rostad aubergine och fetaostkräm
2. Torsk- & fänkålsgryta med limeaioli
3. Kyckling i ädelostsås med päronsallad