Det här med fisk

Jag har ägnat några timmar åt att sätta mig in i Världsnaturfondens fiskeguide. Syftet med guiden är att ge oss vägledning om vilka fiskar vi ska äta och inte. Problemet är bara att fiskarna i fiskdisken i butikerna där vi handlar inte är märkta med grönt, gult och rött ljus. Grönt, gult och rött betyder ungefär ”äta så ofta du vill”, ”tänk efter före” respektive ”låt bli”. Butikspersonalen är inte insatta i detaljerna och kan därför inte svara på hur olika fiskar och räkor ligger till. Mitt intryck är att det inte heller är många riktiga fiskhandlare som har stenkoll på läget. Dessutom vill de ju sälja så mycket fisk som möjligt!

Om en fisk från ett visst bestånd är grön-, gul- eller rödmärkt har med tre saker att göra, bestånd, metod/redskap som används i fisket och dess effekter på naturen och bifångster samt förvaltningen av fisket, dvs kontrollen över bestånd och fiskekvoter. En viss fisk kan vara grön, gul eller röd beroende på vilket hav den har fångats i och/eller med vilken metod och vilka redskap och/eller om förvaltningen inom den berörda fångstzonen. Det går inte att säga att sej eller torsk är grönmärkta utan det beror på. Detsamma gäller kolja och lax.

Av de större kedjorna har Coop, Netto, Bergendahlsgruppen (som bl  a äger Citygross) och Axfood tagit ställning i fiskfrågan och garanterar att ingen rödlistad fisk säljs i deras butiker.  ICA strävar åt att undvika rödlistad fisk, men har ingen garanti för detta.

Märkningarna MSC (för vild fisk), ASC (för odlad fisk) och KRAV (odlad fisk som fått ekologiskt foder samt fiskrens/kasserad fisk) kan du känna dig trygg med, oavsett vad det är för fisk eller skaldjur.  Dessa märkningar betyder att fisken antingen fångats eller odlats på ett hållbart sätt, så mitt bästa tips är att leta efter dessa märkningar eller välja något vegetariskt till middag istället. Eller också har du turen att ha ett fiskhandlarproffs i din närhet som är intresserad av hållbarhet. Då är det bara att gratulera!

Vemodigt att skrota min strajpade bil

image

I morse körde jag min livs första bil till Toyota för att skrotas. När jag räckte över nycklarna och gick därifrån kändes det plötsligt vemodigt och jag fällde till och med en tår när jag promenerade till Skärholmens tunnelbanestation för att ta mig tillbaka till stan kommunalt. Det är inte bilen i sig som är speciell utan känslan när jag körde den för första gången med Middagsfridsloggan på. Det var en fantastisk känsla, nästan jämförbar med när jag gick på Hälsingegatan med barnvagn för första gången. Sällan har jag känt mig så stolt som då. Det är väl den känslan jag saknar kanske. Det är ju trots allt bara en bil. Vår nya bil är en miljövänligare bil som kommer knappt två mil på el, vilket känns bättre för samvetet eftersom vi mest kör småsträckor.

 

Kålen stekhet fortfarande

20140813_133430_resized

Uppslaget kommer från senaste numret av Lantliv mat & vin. Det är tydligt att olika sorters kål – och det finns många – fortsätter att vara trendig! Det är härligt tycker jag. Det är ju både mångfacetterat, klimatsmart, mättande och otroligt vackert med kål i dess olika skepnader. Det är dags för somliga av oss att göra oss av med våra tråkiga barndomsminnen av kål. Överkokt och undersaltad blomkål som serveras fylld av kokvatten gör ju ingen glad, ej eller strimlad rå vitkål som fanns i skolbespisningen.

Här bjuds på recept på karamelliserad brysselkål, syrad rödkål med ingefära och sambal oelek, svartkål och getost i filopaj samt en fantastiskt vacker rödskålssallad med cashewnötter och en dressing på fisksås, lime och chili (till höger i bild). Hel ugnsrostad blomkål ser väldigt gott ut också! Det har jag aldrig provat. Mindre blomkålshuvuden rekommenderas men den ska bli färdig på ca 25 minuter enligt receptet. Ugnssteks med kronan uppåt och efter 10 minuter vänder man den och steker med stocken uppåtvänd i 15 minuter. Till detta serveras en rucolapesto. Om du har ett riktigt stort blomkålshuvud föreslår dem att man halverar det innan man rostar den i ugnen.

Vilken kålsort köper du hem idag?

Sveriges Mästerkock söker mästerliga amatörkockar

Är mat din stora passion? Har du kockdrömmar eller tycker du bara väldigt mycket om matlagning? Då måste jag berätta att Sveriges Mästerkock söker amatörkockar till den femte säsongen av TV-programmet. I Sveriges mästerkock tävlar ett antal matglada deltagare om att vinna juryns gillande när det gäller smak, kreativitet, presentation och passion i köket. Till slut står en segrare kvar som utses till Sveriges mästerkock 2015.

Är det din dröm att göra din hobby till en helt ny karriär? Vill du vara med i Sveriges mästerkock eller känner du någon som du tycker borde vara det?

OBS! Åldersgränsen är 18 år och du får inte ha jobbat som kock tidigare. Sista ansökningsdag är 11:e september.”
Mer information finner du här: http://link.tv4.se/smk2015

flyer allmän-v1

Kanontips från en kund: Italiensk broccoli

20140802_191107_resized

En kund som heter Ingela skickade mig ett tips på italiensk fattigmansmat för ett par veckor sen. Jag har gjort det ett antal gånger redan för den här broccolin blir så ljuvligt god! Skär broccolin i skivor och koka dem 4 minuter. Låt rinna av så att den inte är sjöblöt. Sautera sedan snabbt i panna med olivolja, skivor av vitlök och finhackad chili eller torkad chilipeppar. Salta! Klart att äta och servera! Rena rama godiset!

 

Tips på de bästa vardagsprodukterna

Många frågar mig om tips på bröd, ost och andra vanliga produkter som de flesta har hemma. Här kommer mina svar:

Ost (vanlig ost till frukost)

Jarlsberg och Emmenthaler är fria från konserveringsmedel. Skånemejerier har några tillsatsfria och ekologiska ostar också, en Prästost och en mellanlagrad Grevé. Änglamark har en krämig lagrad ost och en mildare ost som båda är ekologiska.  Arla har en ekologisk Herrgård utan tillsatser. Boxholm har en ekologisk som jag tror är exakt samma som Änglagårds milda.

Ketchup

Här rekommenderar vi ekologisk ketchup från Heinz. Felix har också en ekologisk men den innehåller dessvärre citronsyra som tillverkas av mögelsvamp och därför kan vara allergiframkallande.  Varning för billiga märken som Willys egna. De innehåller både billig utfyllnad i form av modifierad stärkelse och artificiella aromer vilket jag tolkar som att det är för lite äkta råvara, dvs tomater, i produkten för att ge god smak. De väljer att skriva ”utan konserveringsmedel” på etiketten trots att inget märke som jag hittat innehåller konserveringsmedel. Produkter med mycket socker behöver oftast inte det, eftersom sockret i sig har en konserverande effekt. Sen ska man komma ihåg att inte använda alltför mycket ketchup eftersom det är så sött.

 

ketchup

Övriga mejeriprodukter

Jag tror på ekologiska ej smaksatta produkter med naturlig fetthalt. Det gäller mjölk, grädde, yoghurt, keso och crème fraiche.
Sen måste jag erkänna att jag velar lite när det gäller mellanmjölken. Barnen föredrar den smaken och den är berikad med D-vitamin. Trots att D-vitaminframställning kan anses tveksam för att lösningsmedel används för att extrahera D-vitaminet ur fårens ull, tänker jag att det kanske är viktigt att barnen inte får D-vitaminbrist på vintern. Standardmjölken är inte vitaminberikad.

Flingor

En grundregel är tyvärr att alla flingor som säljs i kartong är onyttiga. Ja, du läste rätt. Detta är min uppfattning. Även de som inte innehåller så mycket socker är enligt mig dåliga alternativ till frukost. De ger dålig mättnad. Har ni tänkt på varför man kan äta en halv kartong utan att bli mätt? Flingorna har oftast valsats (plattats ut), ångats av och torkat, allt under mycket höga temperaturer. Grynernas naturliga fetter är borttagna, eftersom flingorna annars skulle härskna för lätt. Tillagning under extremt höga temperaturer och inget fett kvar resulterar i att flingorna tappar sin smak. Därför tillsätts socker och salt i rätt höga doser. Artificiella aromer förekommer också, dvs kemikalier. Ofta är de artificiellt berikade med vitaminer och mineraler eftersom all näring som en gång fanns i spannmålsråvaran försvunnit i tillverkningsprocessen.

Flingor av müslityp brukar vara lite bättre, men även de innehåller mycket puffar och flingor som inte innehåller någon näring att tala om.

Jag rekommenderar att koka gröt på obehandlade flingor eller att göra egen müsli. Prova någon ny sorts gröt, t.ex. på helt bovete. Blötlägg på kvällen, skölj och koka tillsammans med några klippta dadlar på morgonen, det tar 5-10 minuter. Det är inte svårt och du får i dig mer näring. Om du väljer köpeflingor/köpemüsli rekommenderar jag att äta dem tillsammans med fil eller naturell yoghurt, eftersom flingorna ofta är söta. Då ger det i alla fall en mer ordentlig mättnad än om man äter dem tillsammans med mjölk.

Bröd

Jag rekommenderar bröd från Saltå kvarn, både mjuka bröd och knäckebröd. De har bara ekologiskt i sortimentet. Konventionellt odlade spannmål tar lätt upp kadmium ur jorden och vete är den främsta källan till att vi får i oss kadmium.

 

flingor,-bröd

 

Ägg

Vi rekommenderar ekologiska ägg. Hönorna får bättre foder, får mer utrymme och får förutsättningar att utöva sitt naturliga beteende, t.ex. picka fritt, gå utomhus om sommaren och kunna flyga upp för att sova på en pinne. När det behövs ägg i våra recept, skickar vi med det och de äggen är alltid ekologiska.

Mina tips på bra produkter till basförrådet

När vi skapar våra menyer utgår vi ifrån att våra kunder har vissa basvaror hemma i sitt skafferi och i sitt kylskåp, detta för att det är knepigt att skicka med några matskedar smör eller olivolja eller teskedar av olika kryddor. Kanske går det i framtiden, vem vet? Men tills vidare har vi följande i basförrådet. Nedanför varje lista har jag gjort kommentarer på vilka produkter vi gillar och rekommenderar er att köpa.

KRYDDOR

Salt, peppar, curry, spiskummin, paprikapulver, chilipulver, oregano, basilika, timjan, rosmarin, ingefära, lagerblad, cayennepeppar och Sambal oelek.

Salt. Köp salt utan tillsatser. De flesta märken innehåller klumpförebyggande medel, t ex E536. Dessa syntetiska medel innehåller det dödliga giftet cyanid och jag vill åtminstone inte ha det i mitt salt ens i små mängder. Köp finmalet havssalt i stor påse till bra pris i hälsokostaffären. I vanliga någorlunda välsorterade livsmedelsaffärer kan du hitta tillsatsfria produkter från Falksalt, det rosa Himalayasaltet (vit burk med rosa lock) och Bergssalt (vit burk med grått lock). Herbamare och många örtsalter är fria från tillsatser. Flingsalt är tillsatsfritt, men vi använder aldrig det i vårt provkök för att det är svårare att mäta mängderna.

kryddor

Övriga torrkryddor. Där använder vi Kockens eller Santa Maria eftersom vi tror att de flesta har de märkena hemma. När vi använder curry är det alltså en vanlig gul curry. Om du använder speciella curryblandningar från indiska matbutiker, kan du få ett helt annat resultat. Kockens har en rad ekologiska kryddor i hyllan, de finns i glasburk och brukar stå bland de vanliga kryddorna. Santa Maria har också vissa ekologiska kryddor, bl a örter och paprikapulver och de finns i mindre papperspåsar i kryddhyllan. Tidigare trodde jag att kryddor inte var så viktiga att köpa ekologiska eftersom man använder så små mängder. Men när jag tog del av en bekämpningsmedelsrapport från Livsmedelsverket där värstingexemplet som innehöll 29 olika giftiga ämnen var ett stickprov av svartpeppar, började jag tänka annorlunda.

Sambal oelek. Vi använder själva Lucullus som är ganska koncentrerad. Vi kan tyvärr inte tipsa om något märke utan konserveringsmedel som finns i vanliga butiker, Vi överväger att alltid använda färsk chili istället men det påverkar ju tillagningstiden och därför är vi tveksamma. Det är inga större mängder man får i sig i alla fall.

MATFETT

Smör, olivolja och neutral matolja (t.ex. rapsolja).

Smör. Vanligt normalsaltat smör, köp ekologiskt om det finns.

Olivolja. Vi använder alltid kallpressad extra jungfrulig (extra vergine) olja, dvs olja som pressats mekaniskt och utan hjälp av kemikalier. Extra jungfrulig betyder att oljan kommer från allra första pressningen av oliverna. Även ”jungfruolja” ska vara utvunnen mekaniskt men oljan kan komma från andra pressningen. Kvarvarande olja i oliverna utvinns/extraheras sen genom att använda lösningsmedlet hexan. Då måste också höga temperaturer användas vilket påverkar näringsvärdet på oljan negativt. 

Neutral matolja. Här använder vi en ljus doft- och smaklös olja. Välj t.ex. varmpressad rapsolja. Den kallpressade rapsoljan har en mycket speciell smak och passar inte där vi skriver ”neutral olja” i våra recept.

SMAKSÄTTARE

Balsamvinäger, vitvinsvinäger, vitlök, tomatpuré, senap (svensk senap och dijonsenap), Soja (kinesisk), grönsaksbuljong, honung.

Alla sorters vinäger. Köp alltid ekologiskt när det gäller vindruveprodukter, eftersom vindruvor tillhör de mest besprutade frukterna.

Tomatpuré. Vi väljer alltid ekologisk tomatpuré utan tillsatser. Ardita, Kung Markatta eller I love eco är tips på märken. Felix ekologiska väljer vi bort eftersom den innehåller citronsyra som görs på mögelsvamp.

Svensk senap. Här utgår vi ifrån en helt vanlig svensk senap, t.ex Slotts original. Den är tillsatsfri. Om ni vill ha en utan socker, väljs Slotts Gourmet. Det är lite dåligt med ekologisk vanlig senap i butikshyllorna, men det finns en som heter Johnny’s men den är betecknad som ”sötstark”. 

senap

 

Dijonsenap. Enda sättet att komma undan tillsatser är att välja ekologiskt.  Werners Gourmet eller Kung Markatta, rekommenderar vi. Alla de ledande dijon-varumärkena innehåller tillsatser, t.ex. Grey Poupon, Maille och Druvan. 

Soja. Vi utgår ifrån en vanlig kinesisk mörk soja, t.ex. Mrs Cheng eftersom vi tror att det är vad de flesta har hemma. Det finns ekologisk soja av ljus typ, dvs mer åt det japanska hållet men i skrivande stund har jag ingen mörk ekologisk att tipsa om.

Grönsaksbuljong. Vi använder alltid Renée Voltaires lantbuljong i pulverform. Tärningarna innehåller många ingredienser som vi gärna vill undvika, t.ex. palmolja (ger upphov till skövlad regnskog), artificiella aromer, smakförstärkare och olika sorters raffinerat socker.

Honung. Vi använder ekologisk flytande honung. Titta efter ekologisk Blomsterhonung från Lune de Miel.  Det är mer praktiskt med en flytande honung till matlagning. Observera att det säljs honungsliknande burkar på honungshyllan som inte får kallas honung. Läs på förpackningen. Det kan t ex stå ”Flytande för matlagning” på etiketten. Då innehåller flaskan förmodligen mycket socker och kanske en mindre del honung.   

TORRVAROR

Vetemjöl, ströbröd, Maizena eller potatismjöl, pasta, ris, bulgur eller annat matgryn, socker och bakpulver.

Vetemjöl. Vi använder alltid ekologisk dinkelsikt istället för vetemjöl. Det innehåller mycket mer näring än vetemjöl och dinkel är dessutom inte surt utan basiskt och en del näringsterapeuter förespråkar det.

Ströbröd. Ekologiskt ströbröd. Finns i välsorterade livsmedelsaffärer. Tips på märken är Änglamark och I love eco. Varning för Wasa, då får du palmfett och socker på köpet.

Maizena. Majsstärkelse av annat märke går också bra. Inget tips på ekologiskt tyvärr.

Potatismjöl. Vilket märke som helst går bra, inget ekologiskt märke finnes i vanliga butiker.

SM,-Västerbottenostpaj-med-honungsdressad-sparrissallad,-F-HJ,-S-KB-W

Pasta. Det är bra att ha både spaghetti eller tagliatelle och någon annan pastaform hemma, t.ex. penne. Olika pastor passar bra till olika saker. Ekologisk pasta rekommenderar vi eftersom konventionellt odlat vete innehåller mycket kadmium som kommer från konstgödsel. Vete tar extra lätt upp kadmium. Fullkorn eller inte bestämmer ni själva. Det är en smaksak även om fullkorn är klart nyttigare. En gyllene medelväg kan vara att köra hälften, hälften. Jag brukar ibland ta hälften vit spaghetti och hälften fullkorn.

Ris och andra gryn. Det finns mängder med goda rissorter. Vi rekommenderar ekologiskt ris och om ni har tid att koka ris i 45 minuter är råris nyttigast. Det finns vitt, rött och svart råris.  Variera dig med bulgur, quinoa, matkorn, mathavre, nakenhavre, matvete, dinkelgryn eller amaranth. Till vissa rätter kan det passa bra med nudlar. När våra recept kräver något specialris, t.ex. avorioris till risotto skickar vi med det.

Socker. Vi räknar med att folk har vanligt strösocker hemma och utgår därför från det i recepten, men det är nyttigare att använda honung, agavesirap eller råsocker. Vi rekommenderar ekologiskt socker. Behövs det en aning sötma i ett recept kan man ofta tillsätta vad som helst som är sött, t.ex. en liten klick gelé, en klick sylt, några droppar lönnsirap, en nypa kokossocker eller en sked ketchup om det är en tomatsås.

Bakpulver. Vanligt bakpulver. 

Det är inte meningsfullt att koka mindre än ett kilo rödbetor åt gången

image

Jag brukar koka en påse rödbetor (med skalet på) medan jag lagar annan mat till middag. Rödbetorna får svalna och senare på kvällen skalar jag dem. Det blir en fin sallad dagen efter. Bara att skiva, lägga på ett vackert fat och kanske ringla över lite olivolja och vinäger samt salt och peppar. Här har jag också toppat med rödlök och kalonjifrön samt lite slätbladig persilja.