Bättre med bra kost än vitamintabletter

Agneta Åkesson, Karolinska institutet berättade på ett seminarium  i början av juni om att användningen av kosttillskott har ökat i Sverige under de senaste 30 åren. Det är fler kvinnor än män som använder kosttillskott (t.ex. multivitamintabletter) och att det är fler äldre personer än yngre som tar dessa. Det är också så att människor tar till kosttillskott när de känner att deras vanliga kost inte är ”tillräckligt” nyttig – lite för att vara på den säkra sidan. Det är dock inte alltid bra att ta kosttillskott om man inte behöver det. Studier har visat att risken för att utveckla vissa cancertyper kan öka hos vissa grupper om man t.ex. tar multivitamintillskott. Generellt var forskarna som deltog i seminariet på Karolinska Institutet överens om att det bästa är att äta en bra kost, snarare än att ta kosttillskott, för att få i sig de vitaminer och mineraler som man behöver.

Carina, nutritionist Middagsfrid

This entry was posted in Aktuellt. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>