Nu är sambandet konstaterat och det är visst också ett starkt samband, läs mer här.
Om Kicki
Jag älskar att laga, läsa om, skriva om, handla, prata om och framförallt äta mat. När det gäller kvalitet är jag riktigt kräsen. Mat ska helst vara helt E-nummerfri, klimatsmart och ekologisk. Det är därför jag har startat Middagsfrid. Jag drar mig inte för att tycka till om och ifrågasätta vad som pågår i livsmedelsbranschen. Grönsaker är min stora passion och jag blir glad om jag kan inspirera folket att äta annat än isbergssallad, gurka och tomat. Dessutom visar jag upp vad som pågår på jobbet och delar med mig av min vardag på Middagsfrid. Twitter
Arkiv sorterat månadsvis
Kategorier
Läsvärt
Vill du ha en leverans från Middagsfrid?
5-dagarskassen, 3-dagarskassen, . Barnkassen, Frukostkassen, Fruktkassen, Fredagsmyskassen, vi har nåt för alla. Beställ din/dina kassar redan idag!

Nej, det är inte ett starkt samband.
Det rör sig endast om ett par enheter på IQ skalan, och det är en observerande studie, alltså man har ”bara” tittat på en mängd barn och sedan räknat på hur saker och ting ser ut. Man har alltså inte slumpmässigt matat barn med olika sorters mat och kontrollerat alla andra faktorer i omgivningen. Till exempel så kanske det är så att de föräldrar som ofta serverar snabbmat har mindre tid och därför inte läser lika mycket för sina barn och det är därför som barnen får lägre IQ.
Sedan tror jag för den skull inte att snabbmat är bra, men det är nog inte ett så rakt samband som Aftonbladet ger sken av.
Mer om studien finns här: http://theness.com/neurologicablog/?p=2806
Hoppas att du hittar masosr av mys att visa oss sen! Det verkar vara en riktig guldgruva!Har skickat dig en inbjudan till min nya dolda sida, hoppas att den ne5tt fram….Ha en riktigt bra helg!Kram!
Ojdå, skall inte låta mina barn läsa detta (12 & 15) eftersom de är smarta nog att räkna ut att man då kan ge sina barn ohämmat med skräpmat efter 3 års ålder för då spelar det ingen roll….. Skämt åsido så är jag skeptiskt till dessa typer av utredningar, det kan ju som Jens säger finnas andra faktorer bakom….
Det stod i artikekn att det var ett starkt samband, det var inte min slutsats. Jag förstår dina invändningar, men tror att ”starkt samband” syftar på resultaten. Det du skriver om här är ju invändningar kring själva metoden och att de inte rensat för variabler som ligger utanför kostens sammansättning. Det är alltid svårt att på ett laboratorielikt sätt göra matstudier, särskilt på små barn som kan vägra att äta. Sen betyder det ju inte att faran är över efter 3 års ålder, bara för att just den här studien tittat på riktigt små barn.
Jo, det står närmare bestämt: ”Men även om studien visar att sambandet är starkt, är skillnaderna i IQ fortfarande små.”. Man kan citera på olika sätt
.