Aktuell forskning: Kolhydrater

På en konferens som hölls på Karolinska institutet förra veckan föreläste Frank Hu, Harvard School of Public Health om sin forskning om kolhydrater. Carina, vår nutrionist var där. Här kommer en liten sammanfattning av hur forskarna ser på kolhydrater just nu:

Kolhydrater är ett av de energigivande ämnena (de tre andra är fett, protein och alkohol) och finns bl.a. i spannmålsprodukter, frukt och grönsaker. I kostrådgivning har man tidigare lagt fokus på att minska intaget av fett och istället öka intaget av kolhydrater. Dagens forskning tyder dock på att kolhydraternas kvalitet är av större betydelse än det totala intaget när det gäller risken för att utveckla sjukdomar såsom diabetes typ II.

Kolhydraters kvalitet beror på hur processat livsmedlet är (ju mer processat och olikt sitt ”naturliga” tillstånd desto sämre), hur högt GI livsmedlet har (ju högre desto sämre) och vilken mängd och typ av fibrer det innehåller. Den bästa och mest hälsosamma kombinationen är en kolhydratkälla som har ett lågt GI och ett högt fiberinnehåll som t.ex. fullkornsprodukter, bönor och kålgrönsaker. Istället för att undvika fett till varje pris bör vi fokusera på att begränsa vårt intag av ”dåliga” kolhydrater såsom vitt mjöl och raffinerat socker (bl.a. i kakor och snacks) och ersätta det med kolhydrater av bra kvalitet för att undvika sjukdomar såsom diabetes typ II.

Carina, nutritionist Middagsfrid

This entry was posted in Aktuellt, Allmänt. Bookmark the permalink.

One Response to Aktuell forskning: Kolhydrater

  1. Jimmy says:

    Vilka produkter har ´fel` Kolhydrater?

    Vad bör man inte äta?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>