Jag klarade det! #vegomånad

En hel månad utan kött och fisk, skulle ni klara det? Jag kan berätta att det går! I did it! Utmaningen var framförallt att komma på vad jag skulle laga och att hitta bra rätter som passar hela familjen. Min familj är van vid att äta vegetariskt en dag eller två i veckan, men barnen föredrar oftast mat med kött. Det beror såklart på att de är vana vid det. Det är ju det som serveras i skolan också. Och på barnkalas, nöjesfält och olika event. Och när de äter hos kompisar. Därför blir det tryggt och trevligt.

Jag har kört Köttfri måndag i flera år, men jag kände att det var dags att gå vidare! Vegomånaden blev en rivstart. Det hjälpte mig att fokusera på att hitta vegetarisk inspiration, laga vegorätter som jag aldrig lagat förut (t ex falafel), få en känsla för hur vegetarianerna har det i Sverige (ett visst utanförskap, mindre att välja på, får ofta mat sist och ofta serveras rätter utan tillräckligt med protein) och lärt mig mycket om hur man sätter ihop kompletta rätter med avseende på näringsinnehåll. Vi äter mycket mer kött än vi behöver. I princip skulle alla kunna dra ner ordentligt utan att få näringsbrist.

Jag har inte märkt någon skillnad på mitt mående, förutom att jag varit lite hungrigare och kanske därför varit mer benägen att småäta. Man måste äta en större volym vegetarisk mat för att bli ordentligt mätt. De senaste sex dagarna har jag haft en hunger som inte gått att mätta. Vad jag än har ätit, har jag snabbt blivit hungrig igen.

Till lunch idag tänkte jag unna mig något animaliskt, men jag kan faktiskt inte komma på något särskilt som jag längtar efter. Vi får se vad det blir…

Kommentarer

Jag klarade det! #vegomånad — 3 kommentarer

  1. Har du blötlagt bönor och linser innan matlagning eller använt de färdiga på burk?
    Själv tycker jag det blir lite jobbigt att planera maten med blötläggning 12-24 timmar innan matlagning, men det kan ju bero på att jag är väldigt spontan med maten :)
    Har en burk med blötlagda borlottibönor som blivit stående i kylen eftersom jag inte vet vad jag skall göra med nu.

  2. Jag blötlägger nästan alltid baljväxter, eftersom jag tycker att det bli så mycket godare. De på burk är så mosiga. Det lättaste är att blötlägga på kvällen, koka dem när man äter frukost, låta dem svalna i en burk utomhus t.ex. och sen laga något av dem kväll nummer två. Men det är svårt att vara spontan med torkade bönor, det har du rätt i. Linser är min favoritbaljväxt, de är så goda och kan dessutom kokas utan blötläggning. Testa beluga- eller puylinser, det är rena delikatessen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


− tre = 6

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>