The China Study – Den här boken förändrade mig

Jag har länge predikat om att vi måste minska vår köttkonsumtion. Min främsta drivkraft bakom detta är min rädsla för klimatförändringarna och diverse andra miljöproblem som köttproduktionen orsakar. Sen är jag såklart medveten om att framförallt rött kött (från fyrbenta djur) anses dåligt för hälsan och att vi bör minska konsumtionen av den anledningen också. Världshälsoorganisationen har ju klassat rött kött som ”troligen cancerframkallande” och det ska mycket till innan något blir listat på det sättet. Charkprodukter, dvs processade köttprodukter är klassade som cancerframkallande av samma organisation och därför har Middagsfrid valt att ta bort charkprodukter helt ur våra kassar.

Kinastudien

Nu fick jag äntligen ändan ur vagnen och läste den s k Kinastudien (finns nu översatt till svenska) som jag hört talas om så mycket. Den belyser inte miljöproblemen alls, men uppvisar ett i mina ögon oerhört starkt stöd för att en helt växtbaserad kost är bäst för hälsan. Detta har visats i upprepade djurförsök samt i världens mest omfattande näringsstudie gjord på människor. Dessa får vi ta del av i den här boken.

Boken bygger till stor del på resultaten från den s k China-Cornell-Oxford Project  (The China Study), ett 20-årigt forskningsprojekt som The New York Times beskrivit som ”the Grand Prix av epidemiology”. I studien studerar (pågår fortfarande) the Chinese Academy of Preventive Medicine, Cornell University och University of Oxford sambandet mellan konsumtion av animalier inklusive mejeriprodukter och en lång rad västerländska sjukdomar som t.ex cancer, diabetes, MS samt hjärt- och kärlsjukdom.

Författarna drar slutsatsen att de som äter en oraffinerad växtbaserad kost (vegansk) helt utan animalier och minskar intaget av processad mat och raffinerade kolhydater kommer att undgå, reducera risken för eller till och med reversera förloppet av olika sjukdomar.  Läs gärna detta stycke en gång till. 

Varken gener eller kemikalier är främsta orsaken till cancer

Enligt resultaten betyder gener väldigt lite när det gäller utvecklingen av västerländska sjukdomar. Vitamintillskott i form av piller ger inget långsiktigt skydd mot sjukdom (även om författarna rekommenderar D-vitamin för de som bor i nordliga klimat samt B12 för veganer). Syntetiska kemikalier i miljön/maten är inte den främsta orsaken till cancer. Läkemedel och kirurgi botar inte sjukdomarna som dödar de flesta västerlänningar. Däremot finns stora hälsovinster att göra genom kostomläggning där alla animalier utesluts.

Boken sammanfattar hundratals artiklar på ämnet

Utöver Kinastudien innehåller boken också en sammanfattning av hundratals vetenskapliga artiklar om diverse djurförsök och en rad andra studier som visar starka samband mellan kost och sjukdom, där en av de viktigaste visar att utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdom kan vändas enbart med hjälp av kosten. Bill Clinton, som själv led av hjärt-kärlsjukdom, läste Kinastudien, lade om sin kost och talade sedan offentligt om fördelarna med en växtbaserad kost vilket bidrog till att resultaten fick viss spridning. Ändå har informationsspridningen gått långsamt mycket pga mycket starka lobbyorganisationer inom kött-, mjölk- och sockerindustri. Informationen har börjat spridas i Sverige. Till exempel har hjärtkliniken vid universitetssjukhuset i Örebro börjat servera en växtbaserad kost som standard till alla inneliggande patienter. Nu har Psykiatrikliniken på S:t Görans sjukhus följt efter.

Blir allt mer övertygad om att mjölk inte är livet

Jag är helt övertygad om att kött och mejeriprodukter och ett högt protein- och fettintag är dåligt för hälsan efter att ha läst den här boken. Detta trots att protein är så trendigt just nu. Många verkar tro att ju mer protein desto bättre. Protein från komjölk, dvs kasein verkar vara värst när det gäller att påskynda utvecklingen av cancer. Växtbaserat protein som t.ex gluten verkar inte ha denna effekt.

När man gav det cancerframkallande ämnet aflatoxin till råttor utvecklade de i samtliga fall levercancer eller förstadium till levercancer när de fick en kost med 20 procent protein medan det i gruppen råttor som fick en kost bestående av 5 procent protein inte fanns en enda råtta som fått cancer.

Leder lågproteinkost till mer fysisk aktivitet?

Intressant också är att råttorna som fick en lågproteinkost var mycket mer fysiskt aktiva än kamraterna som fick högproteinkost. Jag tänkte direkt på hur man mår efter att ha ätit ett traditionellt svenskt julbord. man är ju så trött att man inte orkar röra sig!

Ett annat resultat som var intressant var att kinesiska män konsumerar fler kalorier än amerikanska män, men att de ändå vägde mindre och detta berodde inte bara på fysisk aktivitet utan kunde hänföras till deras konsumtion av enbart växtprotein. Enligt författarna leder en kost med lite protein och fett till att kalorier förloras som kroppsvärme istället för att lagras som kroppsfett som är fallet när kalorierna kommer från en kost med högt fett- och proteininnehåll.

Kritik

Ja, det finns kritik mot den här boken också. Från LCHF-håll menar man att sjukdomarna kommer från vete och socker och inte från animalier, men att detta inte studerats särskilt här. Studien kan inte heller förklara varför magcancer är så vanligt i Kina eller varför det finns befolkningsgrupper som äter mycket fett och protein från animalier, t.ex. eskimåerna och masai-folket som inte drabbas av västerländska sjukdomar. Det finns säkert mer kritik som jag inte hittat. Dock är det ju uppenbart att resultaten från studien faktiskt har slagit igenom i våra näringsrekommendationer där åtminstone rött kött anses förknippat med cancer.

Animaliskt protein farligare än raffinerade kolhydrater?

En skräpvego-kost är inte att rekommendera, enligt författarna. Pizza, pommes frites och läsk är inte vägen framåt. Men min bild efter att ha läst boken är att det ändå är bättre med äta lite raffinerade kolhydrater och vegetariskt än att äta en kost med mycket animaliskt protein.

I boken kan man läsa om en ny studie från Sydafrika där förekomsten av tjocktarmscancer är 17 gånger högre hos vita sydafrikaner än hos svarta sydafrikaner. Först trodde man att orsaken var de svartas höga konsumtion av kostfiber i form av oraffinerad majs. Men på senare år har svarta sydafrikaner börjat äta alltmer raffinerat majsmjöl, dvs majs minus fibrerna. Trots det kvarstår den låga förekomsten av koloncancer i den svarta befolkningen, vilket sätter frågetecken kring hur mycket av den cancerskyddande effekten som kan tillskrivas kostfiber. Enligt en annan studie kan den högre förekomsten av tjocktarmscancer hos vita sydafrikaner bero på deras höga konsumtion av animaliskt protein (77 mot 25 g /dag hos svarta) och fett (115 g mot 71 g per dag) och kolestorol (408 mot 211 mg/dag). Det kan, visar forskarna, ha mer att göra med mängden animaliskt protein i kosten än bristen på den skyddande kostfiberfaktorn.

En mycket intressant bok som inte kan avfärdas

Detta var den mest intressanta bok jag läst på länge. Det är ju så många studier som gjorts oberoende av varandra som visar samma sak utifrån olika vinklar. Jag rekommenderar er alla att läsa den, för det går inte att återge en bok som denna i ett kort blogginlägg.

Kommentarer

The China Study – Den här boken förändrade mig — 1 kommentar

  1. Pingback: Best Writing Service

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.