Frukostföreläsning och boklansering av Helena Nybloms nya bok: Läkarens guide till den naturliga supermaten

Ibland blir jag inbjuden på små event eller får böcker skickade till mig ungefär som om jag vore journalist. Det är jättekul för jag gillar att hålla mig à jour med nya böcker som kommer och nyheter inom min bransch. Den här frukosten med Helena Nyblom, läkare och författare, var fantastisk. Man kan inte generellt säga att läkare är särskilt kunniga inom kost och näring, men Helena Nyblom har mycket kunskap om detta.

Frukosten ägde rum på Paradiset i City och det bjöds på kall bovetegröt, bär, diverse goda frön, bovetesmörgåsar med avokado och mozzarella, spenatsmoothies samt kaffe. Det var så gott allting, även smoothien även om jag normalt inte gillar smoothies. På varje plats låg ett exemplar av boken Läkarens guide till den naturliga supermaten.

Det krävs ingen radikal omställning för att äta bra

Jag gillar Helenas avslappnade inställning till mat. Även om det var uppenbart att hon levde hälsosamt, verkade det som att hon åt i princip allt och uppmuntrade små förändringar, t.ex. lägga till bär till frukost och lite gröna blad till middag. Hon gav sina barn pizza ibland men begärde alltid lätt gräddade pizzor eftersom gyllenstekt och -rostad mat är inflammatorisk (tyvärr).

Det handlar inte om att gå ner i vikt

Helena pratade om att vi trots alla dieter som blivit så populära väger mer än någonsin förr, vilket är en paradox. Hon påminde om att bra mat inte primärt handlar om att bli smal. ”Man kan bli smal på champagne och cigaretter” också, men det är inte att rekommendera. Det handlar ju om att må bra.

Jag höll en föreläsning om bra mat för hjärnan tidigare i år och den sortens mat går hand i hand med Helenas bok. Mycket frukt och grönt plus fullkornsprodukter, nötter och fröer samt fet fisk är bra för hjärnan och vårt psykiska välmående och skyddar oss från västerländska sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdom samt demenssjukdomar och diabetes.

Paradiset kan konsten att lägga upp snyggt. 

Blå zoner

Helena skriver om de s k blå zonerna i sin bok och hur människorna i dessa zoner äter. Den amerikanska forskaren Dan Buettner har undersökt varför vissa människor lever längre än andra. De fem områden där han fann de friskaste människorna som också levde längst kallas idag de blå zonerna. I dessa områden äter rätt sorts fett, mycket grönsaker och väldigt lite rött kött och animaliska mejeriprodukter. I ett av områdena, Okinawa i Japan, finns ett talesätt som säger att man bara ska äta tills man är 80 procent mätt. Helena sa att mättnadskänslan kommer 20 minuter efter att man slutat äta. Jag tycker själv att man mår bättre när man lämnar lite plats i magen för enzymerna som ska bryta ner den. Detta kan kanske vara lika viktigt som exakt vad man äter.

Mat som motverkar respektive stimulerar inflammation

På samma sätt som när vi får ett sår på huden och det blir rött och ömmar när vårt immunförsvar jobbar för att läka det, uppstår också inflammationer inne i kroppen. Dessa kan uppstå på olika organ och är ett slags förstadium till cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Maten vi äter spelar stor roll för att hålla nere graden av inflammation i kroppen.

Mat som motverkar inflammation: Olivolja, fet fisk, avokado, valnötter, gröna bladgrönsaker och andra färgstarka grönsaker som rödbetor och tomater, frukt och då särskilt bär, kryddor och örter, särskilt gurkmeja, sojabönor och fullkornsprodukter.

Mat som stimulerar inflammation: Processade kolhydrater i form av socker, vit pasta och vitt bröd, söta drycker, rött kött och charkprodukter, feta mejerivaror, snabbmat som är rik på omega-6-fettsyror, stekt, rostad och friterad mat och transfetter.

Vem kan ha nytta av boken?

Familjer med barn som vill börja göra förändringar för att förbättra sina matvanor kan ha stor nytta av denna bok. Den innehåller både inspiration och väldigt konkreta tips om vad man ska köpa hem för mat och hur man ska få in i det i vardagen. Exempel på tips som passar för barnfamiljen kan tyckas självklara men är ändå inte det, t.ex. ”Ha maten du vill att barnen ska äta tillgänglig och synlig”. Bokens innehåll ligger helt i linje med Livsmedelsverkets rekommendationer, dvs ät mer grönsaker, mindre rött kött, mer fisk och mer fullkorn.

Jag har hennes bok Supermat: Vägen till ett friskare liv sedan tidigare och var kanske aningen besviken att det inte var mera nytt i den nya boken. De blå zonerna var nya samt en del bra recept och idéer. Sen den gamla boken kom ut har hon också mera konkreta tips på vad man gör med moderna livsmedel som chiafrön och bovete. Sen kommenterar hon nya rön och trender, t.ex. vilken mat som är bra tarmfloran, om gluten- och brödskräck och dolt socker i mat. Så visst var den gamla boken värd att uppdateras. Ska ni bara köpa en bok, så är den här nya bättre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.