Plötsligt blir ni fler till middagen: så drygar du ut maten

Jag gissar att jag inte är den enda som plötsligt har några extra barn eller tonåringar hemma som ska äta middag hos oss utan att det varit planerat. Det brukar jag lösa på lite olika sätt beroende på vad som finns hemma och hur mycket mer mat som behövs. Om jag har matkasse lagar jag i värsta fall två maträtter och dukar upp dem. Men i regel satsar jag på utfyllnad. Kanske följande tips kan vara något för dig?

  1. Lägg mer mat på ugnsplåten. Blanda rotfrukter, potatis, blomkål m.m. Se vad som finns i kylen! Halloumiskivor eller fetaosttärningar kan läggas ovanpå sista kvarten när du ugnsrostar grönsaker och rotfrukter.
  2. Dryga ut biffsmet, köttfärssås, chili och grytor med bönor och rivna grönsaker.
  3. Gör några extra såser/röror och servera till eller före maten, t.ex. hummus, tapenade, majsröra, kalla såser med exempelvis fetaost och yoghurt/gräddfil.
  4. Gör grönsaksstavar (morot, kålrot, paprika, gurka) och ställ fram någon sås/röra som man kan doppa grönsakerna i.
  5. Kombinera middagen med gårdagens rester. Alla behöver kanske inte äta samma sak.
  6. Koka ägg i 7 minuter. Halvera på längden och lägg på fat. Ägg är en bra extra proteinkälla och är något som jag alltid har i mitt kylskåp.
  7. Kör en lins- eller kikärtsallad som tillbehör. En burk sköljda kikärtor, finhackad rödlök, finhackad paprika eller morot och kanske tärnat äpple eller en majsburk tillsammans med en vinägrett passar till det mesta.
  8. Eller gör som man gjorde när jag var liten, koka mer pasta, ris eller potatis.

Kommentarer inaktiverade.