Laga mer än vad du behöver för stunden

En bra och smart matlagningsmetod för att äta bättre och få i sig bra mat lagad från grunden är att laga tillbehör och sidorätter batchvis, dvs förbereda ganska mycket åt gången. Det ska alltså räcka till flera måltider. Det är tjatigt att äta samma ”huvudnummer” tre dagar i sträck, men ett tillbehör kommer i en ny dager med nytt trevligt sällskap på tallriken. Här kommer en lista på grönsaker/tillbehör/rätter som kan fylla ut vilken lunch eller middag som helst:

Kokta rödbetor – Jag kokar aldrig mindre än ett kilo rödbetor. Låt skalet sitta kvar under kokningen och skala dem när betorna svalnat. Skiva eller tärna dem och servera med en dressing eller bara lite olja och salt. Jättegott till fetaost eller stekt halloumi. Funkar som tillbehör till det mesta.

Linssallad – Koka puy- eller belugalinser och blanda med finhackade grönsaker så som paprika, morot, majskorn, lite rödlök, en näve russin och en god dressing med citron och olivolja, salt och peppar. En matig och god sallad med både sötma och syrlighet som passar till allt. Bara att dra fram några dagar i sträck.

Kokt vitkål eller spetskål – Skär kålen i stora klyftor och koka i saltat tills de är mjuka men inte mosiga. Om jag hittar ett litet vitkålshuvud brukar jag köra ett helt huvud. Detta är jättegott till kyckling eller fisk.

Ugnsstekt zucchini med någon form av topping – Skär zucchinin i tunna skivor, bre på pesto eller tapenade eller tomatpuré och riven ost, t.ex. mozzarella. Fyll gärna en hel plåt när du ändå håller på. Kör i ugnen i 20 minuter på 200 grader. Dessa små zucchinipizzor blir precis lika goda ett par dagar efter. Lägg några i lunchlådan.

Råkostsallad – Strimlad eller riven råkostsallad av vitkål, rödbeta, morot, kålrot eller kålrabbi håller sig fint i kylen med en god vinägrett på olivolja och äppelcidervinäger. Tillsätt gärna tunt skuren rå broccoli, lite fintärnad röd paprika eller något annat som gör att den känns lite lyxigare.

Kokta ägg – I all enkelhet. Koka några ägg till frukost så att de nästan är hårdkokta (lite krämig och mjuk gula är godast, tycker jag). Spara några som du skalar och skär i halvor, klyftor eller skivor. Perfekt att ta fram för att komplettera en måltid. Hacka äggen och toppa en fiskrätt eller soppa. Ägg, avokado, några skedar linssallad (se tips ovan) och lite makrill i tomatsås och vips, så har du en matig sallad. Lägg ihop lite olika byggstenar ungefär som på bilden nedan.

Bilden visar både ägg-, rödbets- och linssalladsexemplet. Att dela upp de olika sakerna går hem i min familj. 

Ugnsrostad butternut squash – Skär squashen i klyftor och ugnsrosta dem med olivolja, salt och kanske ett par goda kryddor (t.ex. koriander, kardemumma, kryddpeppar, garam masala, rökt paprikapulver, örtkryddor) i 200 grader varm ugn tills de är mjuka. 15-20 minuter tar det ungefär. Passar som tillbehör till det mesta. Squashen kan också mixas till en puré så blir det en god sås till kött eller fisk med lite smält smör. Eller också kan man tillsätta buljong till purén så blir det soppa. Det blir en bra måltidskomponent som kan ätas flera dagar i sträck fast på olika sätt utan att det känns tjatigt.

Salsa – Häromdagen gjorde jag en jättegod ananassalsa. Jag blandade finhackad ananas med koriander, chili, limesaft, rödlök och salt. Den salsan åt vi till ugnsstekt lax med indiska kryddor. Det som blev över serverade jag till fläskkarré och det var jättegott det också. Jag gjorde den på en hel ananas och då räckte det till fler middagar.

Laga mer än du behöver för stunden

Ja, ni förstår principen. Man lagar mer än vad man behöver och får på så sätt fina byggstenar i sitt kylskåp för att komponera flera fina middagar. Det är så här jag tänker när jag försöker använda upp rester också. Jag bakar in gårdagens rester i dagens middag. Om det inte går fryser jag in. Ris och gryn funkar ypperligt att frysa in i små portionslådor som kommer till användning för luncher.

Kommentarer inaktiverade.