Tips till fredagsmiddag: Goda rätter med pulled oats

När jag granskade vegetariska produkter som gästbloggare hos Äkta vara upptäckte jag pulled oats. Det är en ny vegansk produkt från Gold & Green som ersätter kött. Pulled oats består bl a av havre, ärtor och bondbönor och innehåller inga tillsatser. Ingen soja ingår. Proteinhalten är hög och konsistensen påminner mycket om kött. Däremot har pulled oats ingen utpräglad smak utan måste kryddas upp ordentligt och sättas i ett sammanhang. Det har vi gjort nu. Den här veckan har vi lagat flera rätter med pulled oats och produkten överträffar verkligen våra förväntningar.

Var köper man pulled oats?

Pulled oats går att köpa lite varstans i Stockholmsområdet och börjar nu sprida sig till övriga delar av landet. Om du verkligen vill få tag i produkten kan det nog vara en idé att ringa din butik och kolla om de har den först.

Det är en färsk produkt och brukar ligga tillsammans med andra vegetariska färska produkter. Axfood har testat att lägga vegoprodukter nära köttet och har noterat ett väldigt uppsving i försäljningen av de vegetariska produkterna med den placeringen.

Hur lagar man pulled oats?

Pulled oats är egentligen färdiga att äta men blir godare när man steker upp dem med kryddor och lägger till en sås. Den kan också vara värmas.

Två goda idéer som passar en fredagskväll

Pulled oats i burgare. Stek upp lök och vitlök, tillsätt pulled oats, kryddor och lite tacosås eller salsa (vi använde den här från Garant). Det ska inte vara för såsigt, man ska kunna äta det i bröd. Låt puttra ihop. Lägg pulled oatsen i ett hamburgerbröd tillsammans med någon gucka med avokado, krispiga salladsblad, tunna rödlöksringar och tomatskivor. Den här rätten kan ju varieras på tusen sätt. Istället för avokadogucka kan jag tänka mig en hemgjord majjo (aioli), tzatziki eller hummus. Man kan stoppa i groddar, ruccola eller vad man nu tycker är gott.

Thaicurry med Pulled oats. Fräs lök och vitlök i olja med ett par matskedar gröncurrypasta, hackad röd chili och färsk riven ingefära. Tillsätt strimlade grönsaker (t.ex. morot, blomkål, haricots verts och paprika) och fräs ytterligare några minuter. Tillsätt pulled oats och fortsätt att steka ett par minuter. Häll på kokosmjölk och lite buljongpulver och låt puttra ihop lite grann. Toppa med pressad lime och färsk koriander!  Servera med ris. Jättegott!

Kommentarer inaktiverade.