Fredag och plötsligt barnfri! Då lagar jag den här maten.

Ni som har barn, händer det någon gång att ni utan någon större förvarning blir barnfria för kvällen? Alla barnen är plötsligt på olika håll och sover hos kompisar eller är på kalas. I de lägena blir jag lätt lite paralyserad och kommer inte på vad jag ska göra och inte heller vad jag ska laga till middag. Det är så ovant för mig att kunna utgå ifrån mina egna smakpreferenser. Nu när jag har en pojkvän känns det roligare att anstränga mig lite extra och laga något extra gott. Nu har jag formulerat en kortlista för sådana gyllene tillfällen framöver:

  1. Kryddstark mat är det jag tänker på först. Thailändska grön- och rödcurryrätter med kokosmjölk kan jag nästan få cravings för. Mina söner är allergiska mot kokos, så det gäller att passa på. Vill man festa till ordentligt är ankbröst ypperligt till rödcurry. Glöm inte grönsakerna, det ska vara generöst med det. Riktigt heta glasnudelsallader från Thailand med fisksås, lime och mycket färsk chili är också fantastiskt gott! Frossar gärna i färsk koriander när barnen är borta. De här nudelsalladerna kan göras på räkor, rostbiff, fläskfärs eller på tofu. Passar som förrätt men också som hel rätt.
  2. Fisk! När barnen plötsligt är borta styr jag gärna mina steg mot saluhallen och väljer någon riktigt fin fisk. Om ni som jag har två av tre barn som är fiskskeptiker/fiskhatare kanske det kan få bli någon fisk som kostar skjortan den där kvällen då du plötsligt står där själv och ska äta middag med en annan vuxen som uppskattar fisk. Se gärna till att det finns vitt vin i skafferiet i små förpackningar. De kommer väl till hands för en spontan fiskmiddag eller till risotto, se punkt 5.
  3. Matiga sallader med gröna blad, rostade nötter och någon sorts gryn är lyx för mig! Quinoa, vildris och nakenhavre är fantastiskt kombinerat med några rostade grönsaker på en bädd av gröna blad och valnötter men mina barn har inte insett det ännu. Sönerna är så pass allergiska mot valnötter att jag aldrig äter det när de är hemma. Men det är en av mina favoritråvaror! En bra matig sallad bör innehålla en fin kombination av olika smaker och konsistenser som bryter fint mot varandra. Tänk sälta och sötma och något knaprigt, t.ex. fetaost, rostade betor och nötter. En matig lyxig middagssallad måste också vara ordentligt mättande. Se till att det finns t.ex. ägghalvor, stekt tofu eller annat protein som kompletterar grönsakerna. Dressingen är också A och O. En bra dijonvinägrett passar till det mesta. Små bitar av frukt kan passa bra i en lyxig sallad. Jag tänker på physalis i halvor, druvor, päronskivor eller granatäpplekärnor är både gott och vackert. Tänk på att man äter med ögat. När du lägger upp maten, använd ett stort fat och tänk dig att du målar en tavla. Skär dina ingredienser i olika former, om du har runda småtomater i halvor så kanske du skär morötter i supertunna stavar istället för att slanta dem. Jag får mycket inspiration till den här typen av sallader från 101 Cookbooks.
  4. Vegetariskt. När det bara är jag och min kille eller det bara är vuxna som ska äta vågar jag numera köra bara vegetariskt. Jag kan få rätter med pulled oats, oumph och tofu att smaka lika gott som kötträtter. Leta upp ett bra recept och våga lita på dina smaklökar. Vissa av dessa vegetariska produkter kräver lite mer kryddning vilket kan vara ovant i början. Det går att laga god vegetarisk mat utan dessa lite mer köttliknande produkter om man använder t.ex. linser och kikärter. Om man kan tänka sig ägg och ost är det väldigt lätt att få till goda rätter. Varför inte göra en liten buffé med vegetariska rätter?  En sak att tänka på när man lagar vegetariskt är att man i regel behöver mer volym per person än när man äter kött/fisk/fågel. Grönsaker är kalorifattigare och man äter därför mer. Exempel på en vegetarisk buffé skulle kunna vara belugalinser med aubergineröra, en shakshouka (en tunisisk äggrätt med paprika, lök och tomat) som lagas på spisen, en sallad på gröna blad och vinägrett garnerad med rostade nötter samt kokta rödbetor med fetaost och massor av klippt kryddgrönt. Det som blir över går utmärkt att spara till lunch dagen därpå, undantaget grönsalladen. Vegetarisk inspiration finns överallt numera men titta gärna in på Ottolenghi, Green Kitchen Stories och 101 Cookbooks. Det finns bra vegetariska kokböcker på svenska men kan just inte komma på några bloggar eller sajter att rekommendera på svenska. Dock är nätet fullt av inspiration, men kanske inte praktiskt samlat på ett och samma ställe.
  5. Risotto. Jag håller med Jamie Oliver som någon gång sagt att risotto kräver din odelade uppmärksamhet i 17 minuter, men att det är värt det. Risotto är så fantastiskt gott och går att variera på många olika sätt. Inget av mina barn är särskilt förtjust i det. Två av mina tre barn ogillar svamp och jag älskar det. Kombinationen svamp och risotto är en riktig höjdare. Se till att du har småpaket av vitt vin till risotto i skafferiet för de här gyllene ögonblicken! Vad äter man till risotto? Det räcker med bara grönsaker, t.ex. ångkokt grön sparris, ugnsbakad fänkål eller tomater eller aubergineklyftor i ugn. Annars är det gott att kombinera med kött, fisk eller fågel.

Ja, ni förstår principen. Passa på att laga mat som barnen inte kan/vill äta eller som kanske är för dyr att ödsla på de som inte uppskattar det fullt ut. Jag är normalt den som tycker att barnen ska äta fint och inte få billigare och sämre mat än vuxna. Men ingen regel utan undantag. Mina barn kan gärna få äta hummer någon gång ibland för att det är festligt och de älskar det! Vi körde skaldjurskväll då och då när Victor (min man som dog förra året) var sjuk eftersom han var infektionskänslig och inte fick gå på restaurang. Det är inte billigt, men jämfört med motsvarande på restaurang kändes det riktigt prisvärt. Allt beror på vad man jämför med. Nu har skaldjur blivit något som barnen förknippar med sin pappa. Ett positivt minne. Nu väntar jag bara på att deras fisk- och vegosmaklökar ska mogna… Smaklig spis och njut av din kväll utan barn!

Kommentarer inaktiverade.