Ät något ovanligt den här veckan

Just nu är jag inspirerad av min julklappsbok Happy Food av Niklas Ekstedt och Henrik Ennart. De skriver bl a om vikten av en stor artrikedom av bakterier i tarmen och att vi äter alldeles för ensidigt. Tre fjärdedelar av jordens mat kommer från tolv växtslag och fem djurarter. De vanligaste växterna i rangordning är: sockerrör, majs, ris, vete, potatis, sojabönor, cassava, tomater, bananer, lök, äpplen och vindruvor. De vanligaste djuren vi äter är svin, kyckling, nötboskap, får och getter. Denna brist på mångfald ger en fattig bakteriemiljö i tarmen för alltför få stammar.

Att äta många olika saker är både roligt och bra för hälsan

Det är mycket positivt för hälsan och tarmfloran att äta varierat. Äter man många olika sorters vegetabilier får man också i en lång rad av antioxidanter som tillsammans ger ett starkt immunförsvar. En av Middagsfrids uppgifter är just att erbjuda en bättre middagsvariation till våra kunder.

Den senaste veckan har jag fått i mig paranötter, durrramjöl, alger, trädgårdskrasse, pomelo, vildris och björnbärspulver. Ni förstår kanske att jag särskilt försökt notera om jag ätit något lite mer ovanligt. Just vad gäller paranötter står det i Happy Food om en brasiliansk studie som visade att det dåliga kolesterolet LDL sjönk som en sten nio timmar efter att försökspersonerna ätit fyra paranötter. Och att effekten av dessa blott fyra stycken nötter kvarstod efter 30 dagar! Paranötter är fulla av mineralet selen som har en antiinflammatorisk verkan och anses motverka vissa cancerformer. Sådan fakta går jag igång på! Även andra nötter har en rad hälsofördelar vilket glädjer en nötälskare som mig.

Satsa på mat som du inte brukar äta

Får jag föreslå att ni köper hem lite ovanliga ingredienser den här veckan? Viltkött istället för nöt och fläsk kanske? Eller gå till grönsaksdisken och köp hem något som du inte känner igen. Det är både roligt att lära sig att laga något nytt och att få uppleva nya smaker och smakkombinationer. Titta i ditt kryddskåp och lär dig använda en krydda du redan har hemma för att laga en ny rätt. Kryddor innehåller värdefulla antioxidanter som har stor betydelse för hälsan trots att vi äter små mängder av dem. Gurkmeja är ett känt exempel, men även muskotnöt, ingefära och gröna örter som rosmarin, basilika och mynta har en positiv inverkan på immunförsvaret tack vare dess egenskaper.

Numera finns det också många roliga gryner du kan köpa för att variera dina middagar. Testa pearl barley och gör en italiensk orzotto, blanda ditt vanliga ris med vildris som har en fantastiskt arom och konsistens eller koka nakenhavre till din matiga sallad. Om du gillar att baka bröd finns en uppsjö nya mjöler som du kan variera ditt bröd med. Durramjöl är mineralrikt och binder degen bra, bovetemjöl innehåller fullvärdigt protein och havremjöl är mer näringsrikt än vetemjöl.

Jag äter hellre något nytt än något gott

Det kan räcka med något litet för att förnya sig och bjuda tarmen på nya bakterier. Köp en ny ört och klipp den över lite kokta grönsaker! Det kanske inte blir en fullträff, men du lär dig något nytt. Rosta lite roliga frön i stekpanna och strö dem över en wok. Byt ut riset mot svart quinoa. Det behöver inte vara så stort. När det gäller matlagning och att bredda sin repertoar måste man våga misslyckas lite. Jag brukar säga till mina vänner att jag hellre äter något nytt än något gott, för det är faktiskt oftast sant. På vissa restauranger har jag dock en tendens att alltid välja samma rätt när jag väl fastnat för något.

Kommentarer inaktiverade.