Barn som inte vill äta

Strejkar dina barn vid matbordet? Sitter de och petar och gnäller? Visst är det trist! Jag var själv matvägrare som barn och tyckte att nästan allting var äckligt, ursäkta uttrycket. Men det var just äckel jag kände på den tiden. Jag gillar fortfarande inte kokt potatis, men i övrigt gillar jag nästan allting nu. Det har kommit successivt. När jag får handla och laga själv eller blir bjuden på hemlagat går det lättare. Jag upptäckte att jag gillade kycklinglever för bara ett par år sen när en kollega bjöd på en förrätt med kycklinglever och björnbärsdressing.

Maten smakar annorlunda i barnens munnar

Både barn och vuxnas smaklökar behöver vänjas vid olika smaker. Barn har ca 10 000 smaklökar och vi vuxna bara 3000. Därför måste man ha lite överseende med att barn behöver längre tid på sig för lära sig uppskatta olika sorters mat. Ett barn kan behöva smaka något tio gånger innan de gillar det. Första gången kanske de bara tittar lite på en brysselkål, andra gången kanske de luktar på den försiktigt och tredje gången kanske de vågar sig på att slicka lite på den. Sådär får man hålla på. De tittar på vad vi vuxna gör. Om vi öser beröm över maten, kommer de att påverkas positivt.

En gammal bild av Victor med vår dotter Lisa när hon var liten. Hon fyller snart 14 och äter allting! Hon ogillar bara ris och gryner som quinoa, bulgur och matvete.  

Fem barnätartips

  1. Ge dina barn alla typer av mat och inte bara typiska barnrätter som fiskpinnar. Låt de t.ex. äta gojibär, majrova, makrill och viltkött. När du introducerar något nytt, servera gärna något gammalt och bekant samtidigt.
  2. Satsa på att ge dem råa uppskurna grönsaker före middagen, direkt från skärbrädan i köket eller ge dem grönsakerna framför TV:n, där stoppar barn i sig vad som helst. Testa kålrabbi, blomkål, morot och sockerärtor.
  3. Undvik att ge barnen mjölk att dricka till lunch och middag. Det räcker med frukost och mellanmål. Risken är att de dricker sig mätta på mjölk. Dessutom försvårar kalcium upptaget av järn i kroppen.
  4. Undvik att generellt äta frukt efter maten. Jag fastnade ett tag i den fällan, tills jag kom på att barnen lärt sig att det kommer frukt efter och att de därför inte behöver äta sig mätta på middagsmaten.
  5. Se till att det finns många färger på tallriken, det är tilltalande för både barn och vuxna.

Det kan gå fram och tillbaka

Till min förvåning verkar detta kunna gå fram och tillbaka. Plötsligt äter tonåringen inte längre vissa varma grönsaker, något som gick bra tidigare. Båda mina söner äter fisk om de blir bjudna hos någon annan, men aldrig mina fiskrätter. Det roliga är att det faktiskt mest går åt rätt håll med åldern. Nu äter äldsta sonen alltfler grönsaker och är beredd att smaka på vad som helst. Så ge inte upp! Snart händer det!

Kommentarer inaktiverade.