Glöm inte grönsakerna i vinter

Vår svenska matkultur är uppbyggd kring sovlet, d.v.s. proteinet i en maträtt och många av oss bygger fortfarande våra måltider enligt principen, kött/fisk/fågel – potatis/ris/pasta och sist grönsaker – i den ordningen och inte tvärtom. I värsta fall blir grönsakerna till och med helt bortglömda. Det är så klart en grov generalisering och förhoppningsvis börjar flera av er i andra änden.

I köttfärssås går det ju ypperligt att riva ner rotselleri, zucchini, aubergine eller kålrot för att dryga ut köttet och få i sig mer grönsaker. I korvstroganoff som är en annan populär barnklassiker, kan man börja med att fräsa lök med hackad fänkål och morot så att mättnaden inte bara byggs på chark som ju helst ska undvikas helt om man vill undvika cancer. Det går ju även bra att byta ut korven mot halloumi och göra en halloumistroganoff istället.

Sen är frysen en räddare i nöden ibland. Genom att alltid ha förslagsvis haricots verts, broccolibuketter och spenat i frysen, kan du på några minuter fylla era tallrikar med en stor del grönt utan att det tar alltför lång tid. Det finns ju också finhackad chili, vitlök och schalottenlök att köpa i frysdisken och de kapar tillagningstid i köket i den stressiga vardagen.

Jag brukar fylla grönsakslådan i kylskåpet med kål och rotfrukter som har relativt lång hållbarhet. Då har jag alltid bra utfyllnadsgrönsaker att riva ner i såser, morötter att skära i stavar eller blomkål att rosta lätt i ugnen med salt. Färdigskuren och sköljd sallad i påse går ju fort, men nackdelen är att den har kort hållbarhet och ger dålig mättnad.

Kålgrönsaker som fänkål, blomkål, spetskål, rödkål, savoykål, grönkål, svartkål, broccoli och vitkål är vackra och har fördelen att de dessutom motverkar cancer.  I större matbutiker finns ovanligare grönsaker som romanesco, en korsning mellan blomkål och broccoli. Håll utkik efter lila och gul blomkål också.

När det gäller rotsaker är betor i olika färger väldigt goda vintertid. Det är bara att koka, skala och servera som tillbehör med lite salt eller smulad fetaost. Eller rosta i ugn med olivolja, salt och pumpakärnor. Kålrot och rotselleri blir också goda i ugn, lätt rostade i tunna skivor. Morötter är en av mina favoritgrönsaker, man kan göra så mycket gott med dem. Koka slantar av morot i 4 minuter i saltat vatten och blanda med en god vinägrett, tunna skivor av vitlök och massor av persilja. Låt morötterna gärna stå och dra ett tag innan servering.

Ett annat alternativ är butternut-pumpa och sötpotatis. De kan man göra mycket gott med och de anses båda väldigt nyttiga. Varför inte köpa hem någon av dessa redan idag och tillaga? Klyfta en butternut-pumpa och pensla med olja och aromatiska kryddor som nejlikor, kryddpeppar och kardemumma samt salt och ugnsstek i ca 30 minuter tills den är mjuk. En pumpa räcker som tillbehör till flera middagar.

Lycka till med att få in mer grönsaker på tallriken i vinter!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.