Nyårslöftet som sprack

För några år sen, strax före nyårsafton, såg jag filmen Julie & Julia som handlar om den kända amerikanska matgurun Julia Child. I filmen blir en ung kvinna, Julie så inspirerad av Julia Child att hon bestämmer sig för att laga sig igenom hela Child’s kokbok med 524 recept på ett år. Då blev jag i min tur så inspirerad av filmen, som såklart romantiserade den här matlagningen, att jag formulerade ett mycket ambitiöst nyårslöfte inför det kommande året.

Laga ett nytt recept varje dag!

Jag skulle under året 2010 prova 365 nya recept, d.v.s. i snitt ett recept per dag. Då fick jag även räkna in dressingar och tillbehör, så jag tänkte att jag vissa dagar skulle riva av 3-4 stycken. Jag ville skaffa mig ny matinspiration, utöka min repertoar och bekanta mig med nya råvaror. Men trots att jag är en inbiten matnörd sprack mitt nyårslöfte redan innan snön hade smält. Varför? Jo, för att mat kräver mycket planering och tankearbete utöver den tid det tar att handla och laga maten.  Jag hade lagt ribban alldeles för högt. Löftet är i samma kaliber som att ”börja träna 5 gånger i veckan”.  Om man varaktigt vill förändra en vana är det små steg som gäller och att lägga ribban på en realistisk nivå från början.

Nyårslöften för 2018

Vad har jag då tänkt för i år? Ett övergripande mål är att minska mitt smartphone-användande och då framförallt tiden jag spenderar på sociala medier, t.ex. Facebook. En anledning till detta är att jag numera läser allt färre böcker och jag är övertygad om att det har med smartphonen att göra. Den stör mig. Eller rättare sagt, jag låter den störa mig.

Ett rimligt nyårslöfte

Mitt nyårslöfte för i år är att läsa i snitt 30 minuter om dagen. Läsning på mobil och dator räknas inte. Det ska vara pappersböcker. Helst ska det ske utan avbrott och störningar. Däremot kan jag vissa dagar läsa 1,5 timmar i sträck en dag och sen hoppa över två dagar. Det är djupet, avkopplingen, inspirationen och möjligheten att förkovra mig inom något ämne jag är ute efter och fem minuters läsning här och där ger inte de effekterna. Jag gillar att läsa både skönlitteratur, fackböcker, kokböcker (jag läser dem faktiskt) och böcker om personlig utveckling. Nu har jag insett att jag på något sätt måste planera in läsning för att det ska bli av. Flera gånger har jag ställt ett larm på 30 minuter och sen lagt mig på soffan och läst. Under den tiden får jag inte ens svara på sms. Lättast är det om jag lägger telefonen i ett annat rum.

Hur kom jag fram till att 30 minuters läsning om dagen var ett rimligt och realistiskt löfte? Jag har mätt tiden jag spenderar på olika appar med hjälp av appen QualityTime och jag vet att det finns tid att hämta. Jag tänker inte avslöja hur mina mönster ser ut, men jag kan åtminstone dela med mig av att jag vill ha en förändring. Den totala tiden spenderad med smartphonen ska minska men det spelar också roll vilka appar jag ägnar min tid åt. När jag lyssnar på poddar, googlar upp nya ord eller använder min pianoackordsapp känns det meningsfullt, medan tid spenderade i andra appar som t.ex. Facebook inte känns berikande utan mest stressande.

Att säga nej och säga ja

Att säga nej till någonting betyder att säga ja till något annat. För mig handlar det nu om att lite oftare säga nej till Facebook och lite oftare säga ja till läsning, pianospel och intressanta poddar.

Kommentarer inaktiverade.